Friday, September 5, 2008

SAHABAT KAWAN DAN HIPOKRIT

pada post yang lalu,ku menulis mengenai lumrah hidup di dunia.post kali ni,continue dari post yang lalu,melihat pada tajuk mungkin berlaku kekeliruan sedikit bukan?Definisi SAHABAT : seorang kawan,yang tidak akan memalukan kawannya kepada orang lain atau dengan kata lain,dia ni tak hipokrit,akan berada disis kawannya walaupun apa keadaan sekalipun walaupun ianya mungkin akan memalukan dirinya.Defini KAWAN :hanya bersama kita untuk keperluan sesuatu.contoh (kawan sekelas,teman sepejabat dll).Dia mungkin sanggup memalukan kita samada di belakang atau dihadapan kita sendiri. Semua SAHABAT adalah KAWAN tetapi bukan semua KAWAN adalah SAHABAT. Title "kawan" biasanya berada dalam golongan hipokrit.mereka akan berlagak mesra,baik tetapi di belakang kita?Hanya tuhan yang tahu.Jahatnya golongan ini.Hinanya kita di belakang kita.Maaf,mungkin terlalu kasar tetapi itulah hakikat yang sebenarnya.Penilaian sahabat sangat sukar.mungkin lebih sukar dari final exam,SPM atau STPM ! Walau sejuta kawan kita nak cari sahabat sorang?mungkin 0.99%!! Sekarang,disekilingku ramai golongan KAWAN yang dimaksudkan.Fitnah , Caci, Maki semua jadi makanan untuk mereka. Dengan mudah,apabila masa aku senang ... berebut mereka kat sekelilingku kononnya AKU KAWAN KAU! namun,apabila hanya sedikit kesilapan atau ketika ku susah . dimana mereka aku pun tak tahu !? HILANG ! dan lebih memeranjatkan . mereka yang aku sayang selama ini, penyebar kepada segala fitnah dan turut menikamku dari belakang . Aku tidak pernah sangka! tetapi... aku redha ... mereka tidak pernah menilai segala titik peluh,wang ringgit yang dihamburkan demi kawan-kawan. Harap tiada manusia hipokrit lagi .

No comments: